ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ Β' ΛΥΚΕΙΟΥ

Καθηγήτρια: Αλεξάνδρα Σούρλη

Ενότητα: Ανεργία

Τίτλος κειμένου: Αυτή η νόσος χτυπά μόνο τους νέους  (από τον Ημερήσιο Τύπο)

Το 30% των νέων της Ε.Ε. ηλικίας 25 ως 34 ετών, εργάζεται σε δουλειά που απαιτεί χαμηλότερα προσόντα από αυτά που κατέχει. Επτά χρόνια μετά το πέρας των σπουδών τους, είναι σε προσωρινή δουλειά ή σε διαφορετικό αντικείμενο από αυτό που σπούδασαν (από το ευρωπαϊκό συνέδριο για την απασχόληση των νέων, στην Θεσσαλονίκη). Η οικονομική ύφεση έχει περιορίσει την οικονομική ανάπτυξη. Έτσι, οι νέοι υψηλής ειδίκευσης ωθούνται να καλύψουν χαμηλά αμειβόμενες θέσεις περιστασιακής ή μερικής απασχόλησης, εκτοπίζοντας παράλληλα άτομα χαμηλής ειδίκευσης. Την ίδια στιγμή, εμφανίζεται μια ιστορική αντίφαση στην αγορά εργασίας, όπως έδειξε πρόσφατη πανευρωπαϊκή έρευνα. Ενώ η ανεργία των νέων αγγίζει το 61,5% στην Ελλάδα (μέσος όρος στην Ευρώπη είναι 23,2%), οι εργοδότες παραπονιούνται πως δεν μπορούν να βρουν υπαλλήλους με τα απαιτούμενα προσόντα. Βασική αιτία, θεωρείται ο λαθεμένος προσανατολισμός του εκπαιδευτικού συστήματος και ευρύτερα της κοινωνίας αναφορικά με τα εφόδια που πρέπει να έχουν οι νέοι. Παράδειγμα, το επάγγελμα των αρχιτεκτόνων: ενώ η κατασκευαστική αγορά από το 2005 έχει μειωθεί κατά 50%, οι απόφοιτοι της αρχιτεκτονικής έχουν αυξηθεί κατά 50%. Η ελληνική κοινωνία, συνεχίζει να στρέφει τους νέους σε επαγγέλματα κορεσμένα και το εκπαιδευτικό σύστημα να παράγει επιστήμονες τους οποίους δεν μπορεί να απορροφήσει η σχεδόν στάσιμη ελληνική οικονομία. Όμως, στην σημερινή κοινωνία της γνώσης, των νέων τεχνολογιών, της καιτονομίας, είναι συντριπτική η πίεση για εκπαίδευση. Ο αριθμός των φοιτητών αυξάνεται, οδηγώντας στην καθολική τριτοβάθμια εκπαίδευση και σε στρατιές ανέργων.

Παράλληλα, στην ανεργία οδηγούνται οι νέοι που για λόγους κοινωνικούς και οικονομικούς, μένουν εκτός εκπαίδευσης, εκτός κατάρτισης. Η παρατεταμένη ύφεση και η εκπτώχευση μεγάλων κοινωνικών ομάδων, διευρύνουν τον αριθμό των εφήβων που δεν συνεχίζουν το σχολείο μετά το γυμνάσιο (13,5%), συγκροτώντας μια διογκούμενη μερίδα νέων, μεταξύ 15 ως 24 ετών, που απένταροι, αδρανείς, βουλιάζουν στην κλιμακούμενη απαξίωση. Τα υψηλότερα ποσοστά τους βρίσκονται στα νησιά του νοτίου Αιγαίου, τη Στερεά Ελλάδα, τα νησιά του Ιονίου.

Οι υπερεκπαιδευμένοι, λοιπόν, σε χαμηλών απαιτήσεων θέσεις ή στο εξωτερικό. Δεν θα μπορέσουν να επιβιώσουν αν πρώτα δεν δεκατίσουν τις απογοητεύσεις τους. Οι ανεκπαίδευτοι, από την άλλη να περιφέρονται ακατάλληλοι για τις λιγοστές θέσεις εργασίας. Το ανέκφραστο ολοκαύτωμα της συγκυρίας. Μια ετοιμόρροπη, ραχιτική εικόνα που δεν προδισιάζει στο σώμα του μέλλοντος. 

Η ελληνική ''αρρώστια'' είναι γνωστή, μικρά ποσοστά κατάρτισης, μικρή αποτελεσματικότητα των προγραμμάτων. Ωστόσο, η επίγνωση της δυστυχίας δεν θεραπεύει. Το αντίδοτο στην νόσο είναι ένα εθνικό σχέδιο για την ενίσχυση της απασχόλησης των νέων, μια πολιτική που δεν θα εξαντλείται στην ευκαιριακή απορρόφηση κοινοτικών πόρων ή στον πλουτισμό μεμονωμένων ιδιωτών που εκμεταλλεύονται τα νεανικά όνειρα που δεν θα μασκαρεύει τα κοινά δηλητήρια σε ανταλλακτικές αξίες, την αισθητή φθορά σε κοινωνικό σφρίγος.

Η βάναυση αμφισημία, απαιτεί ανά πάσα στιγμή, την κυριαρχία της ειλικρίνειας και της βούλησης. Τις διαθέτει κανείς;

 

Ασκήσεις:

Α) Να δοθεί ένα συνώνυμο και ένα αντώνυμο για κάθε μια από τις υπογραμμισμένες λέξεις:

1) πέρας: συνώνυμα: τέλος, ολοκλήρωση, ακεραίωση  αντώνυμα: έναρξη, αρχή, εκκίνηση

2) ύφεση: συνώνυμα: μείωση, πτώση, επιβράδυνση, καταλάγιασμα  αντώνυμα: έξαρση, ενίσχυση, άνοδος

3) περιστασιακός: συνώνυμα: ευκαιριακός, παροδικός, εφήμερος, τυχαίος, συμπτωματικός  αντώνυμα: διαρκής. αέναος, συνεχής, αδιάλειπτος, μόνιμος

4) εκτοπίζω: συνώνυμα: παραγκωνίζω, απωθώ, εξοβελίζω αντώνυμα: συγκεντρώνω, έλκω, περιβάλλω

5) στάσιμος: συνώνυμα: ακίνητος, αμετάβλητος, σταθερός αντώνυμα: μεταβλητός, μεταβαλλόμενος, κινητός

6) καιτονομία: συνώνυμα: νεωτερισμός, πρωτοπορία  αντώνυμα: αναχρονισμός, οπισθοδρόμηση

7) συντριπτικός: συνώνυμα:  υπερέχων, ολέθριος, επώδυνος, καταστροφικός  αντώνυμα:  ανώδυνος, ήπιος, αποδυναμωμένος

8) διευρύνω:  συνώνυμα:  επεκτείνω, εμπλουτίζω, πολλαπλασιάζω, μεγιστοποιώ, μεγενθύνω  αντώνυμα:  συρρικνώνω, περιορίζω, ελαχιστοποιώ

9) αδρανής: συνώνυμα: ανενεργός, παροπλισμένος, ράθυμος, οκνηρός  αντώνυμα: δραστήριος, ενεργός

10) απαξίωση: συνώνυμα:  υποτίμηση, παραγκωνισμός, υποβάθμιση, μείωση  αντώνυμα: επικρότηση, αποδοχή, ευαρέσκεια

11) δεκατίζω: συνώνυμα:  αφανίζω, εξολοθρεύω  αντώνυμα: διασώζω, διατηρώ

12) προσιδιάζω: συνώνυμα:  αρμόζω, ταιριάζω  αντώνυμα: απάδει, απαρέσκει

13) βάναυσος: συνώνυμα: βίαιος, σκαιός, βάρβαρος, ανάλγητος  αντώνυμα: ήπιος, γλυκός, ήρεμος, μειλίχιος

 

Να γράψετε δύο φράσεις του κειμένου με μεταφορική σημασία του όρου:

Απένταροι, αδρανείς βουλιάζουν στην κλιμακούμενη απαξίωση

Το ανέκφραστο ολοκαύτωμα της συγκυρίας.

 

Οι επιπτώσεις της ανεργίας στους νέους (συνοπτική απόδοση)

Αδυναμία οικονομικής απεξάρτησης από τους γονείς.

Αδυναμία αυτονόμησης.

Φόβος, παρατεταμένη ανασφάλεια, απαξίωση, παροπλισμός, ευερεθιστότητα, οργή.

Συντριβή σχεδίων και ονείρων ζωής.

Παρασιτισμός, υπονόμευση της ποιότητας των διαπροσωπικών σχέσεων.

Πρόκληση ψυχικών διαταραχών (κατάθλιψη) εκδήλωση αποκλίνουσας ή παραβατικής συμπεριφοράς.

Ροπή προς επιβλαβείς έξεις (αλκοολισμός, χρήση ουσιών).

Απογοήτευση, ισοπεδωτική ή μηδενιστική θέαση της ζωής.

Παροπλισμός του υγιέστερου ανθρώπινου δυναμικού της κοινωνίας. 

 

  • Δημιουργήθηκε στις
  • Τελευταία ενημέρωση στις
  • Προβολές: 344

Σύνδεση

Εισάγετε το όνομα χρήστη και το συνθηματικό. Μόνο οι διδάσκοντες έχουν πρόσβαση.